7 kroků, jak začít s e-mailingem

Je mnoho důvodů, proč používat e-mailing. Je to typ marketingu, kdy využíváte získané kontakty na zákazníky. Je mnohem levnější než jiné marketingové kanály a někdy je dokonce bezplatným způsobem, jak cílit nabídku určitému segmentu zákazníků, u kterých je maximální pravděpodobnost, že nakoupí. Jen odešlete e-mail bez dalších nákladů. Jen využijete funkce e-mailingového nástroje.

Dovedete si představit, že nejste závislí na nějakém zobrazovacím algoritmu socialních sítí? Že o tom, kdo uvidí vaše texty a nabídky rozhodujete jen vy? Není to fikce. Přesně tuto výhodu má e-mailing.

Možná, že už jste rozhodnuti, že chcete těžit z výhod e-mailingu, ale nevíte, jak začít?

Pokud ještě rozhodnutí nepadlo a máte více obav a bloků spojených s e-mailingem, třeba si nevěříte, že někdo bude chtít číst vaše texty, tak si zamluvte krátký rozhovor se mnou. Než napíšu článek o mindsetu ve vztahu k e-mailingu, můžeme si o tom promluvit.

Pro rozhodnuté jsem sestavila několik základních bodů, která vám pomohou udělat první kroky a postupně do svého podnikání zařadit e-mailing- funkční a levný marketingový kanál.

1. Seskupte kontakty a vytvořte seznam

Pokud právě v podnikání začínáte, máte zřejmě několik kontaktů na své zákazníky, možná je máte různě rozeseté v poštovní schránce. Nebo již nějaký čas podnikáte, ale kontakty na stávající zákazníky máte pouze ve fakturačním systému nebo v tabulce používané k rozesílání vánočních přání.

V každém případě vemte všechny zákaznické kontakty a sepište je do tabulky. Přidejte informaci o zakoupeném produktu nebo službě, pokud můžete lehce přiřadit také informaci o datu nákupu, adrese nebo křestním jméně, bude to pěkný základ pro budoucí dělení databáze do určitých celků stejných vlastností tzv. segmentace.

Často se stává, že do prvotního seznamu kontaktů chcete zařadit i kontakty z poptávek nebo dotazů, které vám přišly na e-mail. Z důvodů právní jistoty vám doporučuji používat pro marketing pouze kontakty, u kterých máte tzv. právní zájem. To jsou kontakty od (platících) zákazníků. U těchto osob lehce zdokladujete, odkud na ně máte kontakt.

Až budete e-mailing používat aktivně i pro nábor nových kontaktů, pak při využití funkce tzv. double opt inu (ověření e-mailové adresy) můžete používat i kontakty potencionálních zákazníků, tedy i těch, co si od vás zatím nic nekoupili.

Důležité v tomto bodu je, abyste se nenechali zlákat pro nákup seznamu “ověřených” kontaktů z vašeho oboru. Tito lidé o vás nikdy neslyšeli, kontakty jsou často ve spam seznamech a je pro poštovní klienty hned jasné, odkud se takový seznam kontaktů bere. Není důležitá kvantita, ale kvalita databáze. Výsledné číslo shromážděných kontaktů není totiž stěžejní pro úspěch v e-mailingu.

2. Ujasněte si, co řeší vaše publikum

Vždy když tvoříme produkty nebo sestavujeme nové služby potřebujeme vědět, co trápí naše zákazníky, co skutečně potřebují vyřešit, a jak jim můžeme s jejich situací pomoci.

Když budete vědět odpovědi na tyto základní otázky, dostanete se i k tématům e-mailů, chtěnému obsahu, který budou chtít vaši čtenáři číst, který jim přinese požadovanou hodnotu. Hodnotou mohou být jak odpovědi na otázky, které vašim zákazníkům běží hlavou, ale také inspirace nebo tématické zamyšlení spjaté s vaším oborem podnikání.

Přemýšlí vaši čtenáři o tom, co uvařit v neděli k obědu nebo jak správně nosit miminko? Nebo hledají informace k investování a vy právě zkoumáte novou investiční příležitost a máte určité pochyby nebo úhel pohledu, který by zákazníci finančního poradce ocenili? Napište o tom v e-mailu.

Vaše publikum také ocení, když jim v e-mailu ukážete, jak řešíte specifický problém, kterému právě čelí.

Při poznávání svého publika můžete také využít tzv. marketingové persony. Vytvoříte si popis imaginární osoby zastupující skupinu vašich zákazníků stejných zájmů, potřeb, zvyků a preferencí. Ujasníte si jaké emoce má tato persona spjaté s vaším produktem nebo službou, pochopíte, co předchází tomu než začne svoji potřebu řešit právě s vámi nebo co se musí stát, aby tato osoba vnímala, že vaše řešení její situace je ten správný krok.

Zdá se vám to složité nebo zbytečné? Nechce se vám do toho? A víte, že znalost svého zákazníka vám šetří čas i peníze nejen v e-mailingu, ale i při tvorbě nových produktů a zavádění nových služeb nebo při komunikaci na sociálních sítích?

Pochopit zákazníka a jeho zákaznickou cestu je pro úspěch v podnikání základem, bez kterého se neobejdete.

3. Nastavte si cíle e-mailingu

Než začnete rozesílat e-maily na svoji databázi, tak si nastavte cíle, které má e-mailing splnit.

Na výběru cíle závisí i zvolená strategie, která pomůže cíl naplnit. Cíl můžete v průběhu doby měnit a nebo si můžete vybrat více než jeden cíl a k němu zvolit odpovídající přístup.

Můžete volit například mezi těmito cíli:

  • Budování značky a důvěryhodnosti
  • Péče o zákazníky (dle nákupní fáze)
  • Upsell produktů
  • Podpora prodeje, zvýšení konverzí (nákupů)
  • Zvýšení návštěvnosti webu, sociálních sítí

4. Vyberte strategii a držte se jí

Volbou cíle e-mailingu dle předchozího kroku významně určujete, jaký typ e-mailů budete tvořit a svému publiku posílat.

Když je vašim cílem podpora prodeje, zvýšení konverzí, pak ideálním typem e-mailů je např. oznámení o nových produktech, upsellové e-maily navazující na předchozí nákup nebo e-maily se slevovými kódy. Funkční jsou také e-maily s referencemi nebo zkušenostmi z reálného použití produktu nebo služby ze strany zákazníků.

V případě, kdy chcete zvýšit návštěvnost webu nebo sociálních sítí, pak v e-mailu zasílejte odkazy na své články, shrnutí obsahu publikovaného na sociálních sítích nebo informační newslettery s kombinací vašich příspěvků a tématické zajímavosti z dalších zdrojů.

Při budování vztahu se zákazníkem a zvyšování důvěry můžete použít uvítací e-maily, newslettery, dotazníky a žádosti o názor čtenářů a odpovědi na zaslaný e-mail. Stále velmi oblíbené jsou přání k výročí, svátku nebo významným dnům se zasláním dárku v podobě slevového kódu, přístupu k online obsahu zdarma nebo prémiovému obsahu po určitou dobu.

U všech typů e-mailu zároveň platí, že musí být pro čtenáře užitečné a hodnotné. Jak zjistit užitečnost? Představte si, že byste měli vy jako odesílatel za odeslání každého e-mailu zaplatit 100Kč. Odeslali byste i přesto e-mail s tímto obsahem? Ušetřila čtenářům zaslaná informace čas nebo peníze? Vyřešila jejich problém nebo je posunula v nahlížení na situaci, kterou prožívají? Pokud si vy sami odpovíte, že za takový text byste platit nechtěli, pak ho vůbec neposílejte.

5. Zjistěte, kolik času a peněz můžete investovat

Otázka investování času nebo peněz je důležtá také u e-mailingu. Vztahuje se nejen k času stráveného psaním e-mailů nebo nastavením automatických sérií, ale také k našim možnostem platby za e-mailingový nástroj nebo za práci, kterou deleguji na technicky zdatnější osobu.

Přestože je e-mailing v porovnání s dalšími marketingovými kanály nejlépe na tom v návratnosti investic, resp. v návratnosti zaplacených nákladů (ROI), přesto určitý čas nebo peníze, případně obojí je třeba poskytnout.

V tomto kroku si odpovězte hlavně na otázku, zda můžete platit měsíční platby za e-mailingový nástroj nebo musíte volit systém zdarma, zda máte prostředky k tomu si nechat e-mailingový nástroj technicky správně nastavit nebo si vše po malých krocích budete zařizovat sami.

E-mailing můžete na začátku dělat s velmi nízkými náklady, jen s investicí svého času.

6. Vyberte e-mailingový nástroj

Pokud se chceme bavit o e-mailingu, který bude splňovat nejen technické, ale i právní požadavky a bude plnit i další funkce, pak se bez profesionálního nástroje neobejdete.

Hromadné odesílání e-mailů z free e-mailové adresy (seznam, gmail) není e-mailing a je jen otázka času, kdy dojde k zablokování takéto činnosti ze strany poštovních schránek adresátů. O tom, že to ani nevypadá profesionálně a zákazníci mohou mít o vašem podnikání pochybnosti se rozepisovat ani nebudu. V případě odesílání hromadných e-mailů přímo z e-mailové schránky vaší domény si zase koledujete o to, že se ocitnete na spam listu a vaše doména utrpí nevratné poškození pověsti (reputace domény).

Volba e-mailingového nástroje je důležitým krokem a může pro vás znamenat snadný start plný nadšení nebo oprávněné rozpaky. Stejně jako jiné aplikace nebo programy, tak e-mailingové nástroje mají různá prostředí, ovládání a funkce, které nemusí vyhovovat každému.

Na druhou stranu je spolupráce s profesionálním nástrojem předpokladem plného využití všech výhod e-mailingu, a to od automatických rozesílek, přes efektivní doručování zpráv mnoha příjemcům, tvoření e-mailů personalizovaných, až po možnost sledovat statistiky a čísla, která napovídají, jak se nám v e-mailingu daří.

Díky e-mailingovému nástroji můžete věnovat svoji pozornost jen těm čtenářům, kteří o vaše e-maily stojí. Zároveň máte možnost jednoduše spravovat své kontakty, umožnit jim odhlášení nebo volbu témat, která je zajímají.

V současné době je již různorodá nabídka nástrojů českých i zahraničních, které obsahují všechny důležité, základní funkce pro e-mailing, proto doporučuji si odpovědět na několik zásadních otázek, které mohou pomoci si zvolit nástroj vhodný právě pro vás.

Při výběru doporučuji řešit tyto otázky:

  • Potřebuji český nástroj s českou podporou nebo zvládám angličtinu, třeba i za přispění překladače?
  • Má vybraný nástroj zákaznickou podporu? Je dostupná 24/7 nebo jen ve vybraných časech nebo pro určitý tarif?
  • Jak velkou mám databázi kontaktů a jak je na počet kontaktů navázána cena nástroje?
    Má nástroj jen placené tarify nebo i bezplatné varianty a za jakých podmínek?
  • Jsou k nástroji dostupné návody nebo jsou doporučení experti, kteří mohou pomoci s technickým nastavením?

V současné době doporučuji vaší pozornosti a vyzkoušení tyto nástroje:

MailerLite

  • zahraniční nástroj v angličtině,
  • tarif bezplatný se všemi potřebnými funkcemi (do 1000 kontaktů) nebo placený tarif
  • zákaznická podpora v angličtině a dalších jazycích, u placeného tarifu 24/7 chat
  • napojitelný na Mioweb, Fapi, SimpleShop
  • funkce Landing pages

pozn.
Pro MailerLite mám natočené návody v češtině od registrace do nástroje, po tvorbu formuláře, až po bonusové návody speciálních funkcí např. tvorba dotazníku, landing page (webové stránky pro sběr kontaktů) nebo implementace do webu.
Vyzkoušet MailerLite 30 dní zdarma v prémiové verzi můžete tady, pokračovat můžete dále v tarifu zdarma.

SmartEmailing

  • český nástroj
  • tarif Standard cca 726Kč/měsíc za 2000 kontaktů nebo verze Pro,
  • zdarma tarif na 14 dní k vyzkoušení nástroje
  • česká zákaznická podpora a dobrá doručitelnost v českém prostředí
  • napojitelný na Mioweb, Fapi, SimpleShop
  • nápověda v češtině
  • přání k svátku, oslovení v češtině

Vyzkoušet SmartEmailing na 14 dní zdarma tady

Ecomail

  • český nástroj
  • tarif Profi a Marketer cca 540 Kč bez DPH/ měsíc za 2000 kontaktů, kreditní platby
  • česká zákaznická podpora v pracovní dny v určitý čas,
  • dobrá doručitelnost v českém prostředí
  • nápověda v češtině
  • ve vyšším tarifu pokročilé integrace,
  • napojení na Shoptet, Fapi, SimpleShop
  • přání k svátku, oslovení v češtině, kontrola spamovosti e-mailu

Vyzkoušet Ecomail zdarma můžete tady

MailChimp

  • zahraniční nástroj v angličtině
  • horší doručitelnost v českém prostředí
  • do 2000 kontaktů zdarma
  • návody a zákaznická podpora v angličtině
  • složitější ovládání
  • široká integrace a propojení s dalšími nástroji

Vyzkoušet MailChimp můžete tady

Rozsáhlejší přehled funkcí a porovnání nástrojů můžete očekávat v dalším článku, aby vám to neuniklo přihlaste se k odběru novinek: tady.

7. Vyhodnocujte získaná čísla a statistiky

Aby bylo jasné, zda je váš e-mail marketing úspěšný, a jak se vám v této oblasti konkrétně vede, tak potřebujete vyhodnocovat data.

Odesláním e-mailu tedy e-mailing nekončí. Můžete posílat další a další e-maily a nechat statistiky neotevřené, ale nebudete využívat důležité výhody, které vám e-mailingový nástroj nabízí. Omezujete si také prostor na zlepšení a ochuzujete se o vypovídající informace, zda vaše texty, téma nebo grafika jsou žádaným obsahem e-mailové schránky vašeho zákazníka.

Základní metriky, které nabízí e-mailingový nástroj, a které je třeba sledovat jsou:

  • Míra otevření e-mailu OPEN RATE: počet lidí, kteří otevřeli váš e-mail.
    Informace o otevření je založena na existenci neviditelného obrázku tzv. pixelu v obsahu e-mailu, který posílá e-mailingovému nástroji tuto informaci. Změnou u Apple v jeho bezpečnostní politice je možné, že se u uživatelů Applu objeví chybně uvedený údaj o otevření e-mailu, více jsem o tom napsala v tomto článku. S ohledem na tyto změny je dobré tento údaj nemít jako stěžejní hodnotící kritérium
  • Míra prokliku CTR (Click rate): kolik čtenářů kliklo v e-mailu na tam obsažený odkaz
  • Počet odhlášených unsubscribe: kolik lidí se odhlásilo ze zasílání dalších e-mailů.

Díky těmto metrikám se během chvíle dozvíte, kdo otevřel vaše e-maily, kdo je neaktivní a vůbec nereaguje, kdo kliknul na vaši nabídku nebo kdo se z odběru zpráv odhlásil. Máte také možnost zjistit, které typy zpráv jsou pro vaše publikum nejzajímavější, a které zůstaly téměř bez reakce.

Díky metrikám můžete objevit, že určitý e-mail v automatizované sérii způsobuje časté odhlašování odběratelů a můžete ho cíleně upravit. Zároveň můžete sledovat, jestli se vaše databáze zvětšuje nebo díky odhlašování vám kontakty spíše ubývají a je třeba změnit strategii nebo způsob, jakým se svým publikem komunikujete.

Máte splněny popsané kroky?

A co dál?

V dalším článku se podíváme na tyto další kroky:

  • Být konzistentní a držet pravidelnost
  • Vytvořit zdroje kontaktů- magnety, registrace, novinky
  • Testovat e-mail před odesláním
  • Nastavit DNS odesílací domény
  • Segmentovat
  • Personalizovat
  • Udržovat zdravou databázi
  • Posílat e-maily ve správný čas
  • Vytvořit brandové šablony e-mailů
  • Vyladění předmětu

Závěr

E-mail marketing je pohodlným způsobem, jak udržovat vztahy se svými klienty, jak velmi levně cílit prodejní nabídky i šetřit svůj čas u opakujících se činností.

Jakmile uvidíte, že jednou nastavená automatizace vám přináší výhody nebo peníze několik měsíců nebo let, vaše motivace a důvěra v tento podnikatelský nástroj ještě více vzroste.

Projděte si výše popsané kroky a zkontrolujte, zda máte nastavené pevné základy e-mail marketingu.

Chcete dát vědět, až uveřejním další článek? Přihlaste se k odběru novinek tady.

Pomáhám podnikatelům se vyznat v e-mail marketingu a dosáhnout cílů, které si stanovili. Při mentoringu a konzultacích se zabývám nastavením strategie v podnikání a funčního marketingu. Jsem expertkou na e-mail marketing a automatizaci v online podnikání. Díky mým kurzům objevilo již stovky podnikatelů, že e-mail může být jak pečujícím, tak ziskovým prostředkem. Co jsem pro vás připravila najdete >> tady

Přidejte se do skupiny o e-mailingu a podnikání

  • Kategorie