Chystané novely dopadající na oblast (nejen) online prodeje mají za cíl reagovat na technologický pokrok včetně trendů v této oblasti a zajistit ochranu a posílení práv spotřebitele v souvislosti s distribucí digitálního obsahu a služeb, a to včetně poskytování tzv. magnetů na kontakty, kdy je digitální obsah nebo služba poskytována zdarma za osobní údaje zákazníka.
Důsledky implementace tzv. Omnibus směrnice se týká zejména e-shopů, srovnávačů, online platforem a e-commerce, změny se nevyhnou ale ani prodeje v kamenných prodejnách.
V současné době je projednávána novela občanského zákoníku v souvislosti s implementací směrnic Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2019/770 (o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb) a č. 2019/771 (o některých aspektech smluv o prodeji zboží) a novela zákona o ochraně spotřebitele v souvislosti s implementací směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2019/2161 (tzv. omnibus směrnice).
S ohledem na to musíme očekávat významné změny v oblasti spotřebitelského práva, a s tím související nutnost změn ve všeobecných obchodních podmínkách a reklamačních procesech např. ustanovení o vrácení zboží či vad zboží při jeho převzetí a úprava digitálního zboží a obsahu, a také ve vašich prodejních procesech.
Zároveň bude nutné upravit způsoby vaší prezentace zboží a služeb na internetu ve vztahu k recenzím u výrobků a služeb a také informace k důvodům zobrazovaného pořadí nebo preference u konkrétních výrobků (např. placené pořadí ve vyhledávačích nebo přednostní pořadí u rezenzovaných výrobků s affiliate provizí).
Konečné znění ustanovení novel není zatím známo, čeká se na schválení v legislativním procesu.
Překládané změny, které dopadají na podnikatele s klientelů B2C a jste přímo prodávající jsou například tyto:
Důležitá je také výše zmíněná novela občanského zákoníku, která se bude týkat oblasti záruk a práv z vadného plnění. Tato oblast má dopad také na offline prodejce např. délky záruky 2 roky od převzetí a 1 rok u použitých věcí.
Prakticky se na tuto problematiku dívá a především rozebírá strategii slev dle novely Omnibus článek s názvem “Až vám poslanci na podzim zruší slevy“ od Ondřeje Ilinčeva a Petry Dolejšové na odkazu tady, kde uvádí následující doporučení:
Zároveň doporučuji sledovat aktuální stav legislativního procesu a připravit se na požadované změny včas, odkaz na oficiální zdroj je tady
K tématu můžete pročíst ještě následující články z odborného právního portálu Epravo.cz, nicméně doporučuji také sledovat tipy právně-marketingové viz. zmíněný článek autorů Ondřeje Ilinčeva, Petry Dolejšové, které vám pomohou vyřešit některé problémy, co v realitě mohou nastat a zákon je jednoznačně nepokrývá.
Článek k úpravě prodejního procesu s názvem “Tlačítková novela“ a další významné změny spotřebitelských smluv v roce 2021” najdete tady
Článek k tématu změn v souvislosti s novelou Omnibus s názvem “Nové povinnosti podnikatelů i efektivnější ochrana spotřebitele” najdete tady
Tento článek (text nyní ke dni 15.9.2022) budu dále aktualizovat podle výsledku legislativního procesu a umístím sem také finální znění přijatých novel. Přeji pevné nervy při naplnění všech legislativních požadavků a hladce proveditelné technické úpravy v prodejním a prezentačním online prostoru.
Propojme se:
Přidejte se do facebookové skupiny o e-mailingu a podnikání
Najdete tam další tipy, novinky a odpovědi na otázky.